Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Örnek 5: Göstergebilimsel Analiz Yöntemi – Reklamların Analizi

Medya ve İletişim Bilimlerinde

Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Örnekler

Örnek 5 – Göstergebilimsel Analiz Yöntemi – Reklamların Analizi 

Problem: Bu çalışmada, televizyon reklamlarında, bireylerin tüketim arzularının kamçılanmasında etkili olan sembolik etmenleri ortaya koymak amacıyla, hem sözel hem de görsel unsurları etkili bir şekilde bir arada kullanan televizyon reklam filmleri üzerinde durulmuştur. Televizyon reklamları, televizyonun doğası gereği, hedef kitlesini hem sözel hem de görsel olarak yakalayabilmektedir. Hem göze hem kulağa hitap etmesi, çoğu evde en az bir televizyonun bulunması, her yaş ve sosyo-kültürel gruba uygun programların yer alması gibi birçok nedenle televizyon reklam metinleri üzerinde durmak gerekmektedir (Elden, Ulukök ve Yeygel, 2009: 363).

Amaç: Reklamlarda yer alan, bireylerin tüketim arzularının yönlendirilmesinde etkili olan sembolik etmenleri çözümlemenin amaçlandığı bu çalışmada, “Mavi Jeans” markasının televizyon için hazırlanan iki reklam filmi, Baudrillard, Berger ve Marx gibi kuramcıların yaklaşımlarından faydalanılarak simge, sembol ve işaretlerin incelenmesine olanak tanıyan göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir.

Hipotez: Çalışma kapsamında ele alınan reklam filmlerinde, metaya fetiş bir karakter kazandırıldığı ve tüketicilerde yapay gereksinimler yaratımına yönelik göndermelerde bulunulduğu varsayımı üzerinde durulmuştur.

Yöntem: Bu çerçevede, en genel göstergebilimsel analiz yöntemi olarak gösterge, gösteren ve gösterilenden oluşan üç temel öğe ile gerekli bağlantılar kurularak anlamın nasıl inşa edildiğine ilişkin çözümlemeler yapılmıştır. Ayrıca her bir gösterge kullanılış amacı ve o göstergeye yüklenen anlamlar açısından değerlendirilmiştir.

Örneklem: Araştırma için tesadüfî olmayan örnekleme yöntemlerinden ‘amaçlı veya yargıya dayanan örneklem metodu’ kullanılmıştır. Bu örneklem metodu ile literatür çalışması ile uyumlu olarak, araştırmanın amacı doğrultusunda incelenmek üzere, Mavi Jeans markasının sembolik anlatım öğeleri içeren iki güncel reklam filmi seçilmiştir.

Sonuç: Gerçekleştirilen analiz sonucunda, reklamcıların tüketicilerin satın alma davranışını etkilemek amacıyla, reklamlarda sembolik anlatım öğelerine daha sık yer verdikleri ve ürünlerin ihtiyaç giderme özelliğinin ötesine geçerek duygusal faydalarını ön plana çıkarttıkları görülmektedir.

Kaynakça:

Kamile Elmasoğlu, Selçuk Çetin, Reklamda Sembolik Anlatım, 1 . Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya, 2013, s. 219 – 224.

Reklamlar

Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Örnek 5: Göstergebilimsel Analiz Yöntemi – Reklamların Analizi” üzerine bir yorum

  1. Geri bildirim: Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Örnekler) | benimhaber

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s