Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Örnek 4: Odak Grup Çalışması – Nitel Araştırma Yöntemi

Medya ve İletişim Bilimlerinde

Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Örnekler

Örnek 4: Odak Grup Çalışması – Nitel Araştırma Yöntemi

Problem: Bugüne kadar birçok farklı disiplin tarafından incelenen kültür olgusu, küreselleşen dünyanın dinamik değişkenleri arasındaki yerini ve önemini korumaktadır. Farklı kültürlerin birbirleri ile karşılaşma ve temasa geçme sıklığını arttıran küreselleşme süreci, kültürler arasındaki farklılıkların dikkate alınmasını, anlaşılmasını ve etkin bir şekilde yönetilmesini zorunlu kılmaktadır. Özellikle dünyaya yön verme potansiyeline sahip uluslararası işletmelerin çatısı altında bir araya gelen farklı kültürler göz önüne alındığında, doğabilecek kültürel çatışmaların ve krizlerin önlenmesinde kültürel farklılıklara dikkat çeken kültürlerarası iletişim kavramının stratejik rolü net bir şekilde anlaşılmaktadır.

Amaç: Bu çalışmanın amacı, kültürlerarası iletişim dersinin, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü öğrencilerinin, kültürel farklılıkları algılama, yorumlama ve yönetme becerileri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır.

Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ve derinlemesine bilgi edinmeyi amaçlayan odak grup görüşmeleri ile dersin, öğrenciler üzerindeki etkilerinin ve öğrencilere katkılarının somut bir şekilde analiz edilebileceği düşünülmektedir.

Örneklem: Bu etkiyi ortaya koyabilmek için; dersi almış olan 3. ve 4. sınıf ile dersi henüz almamış olan 1. ve 2. sınıf öğrencileri arasından rastgele örneklem yöntemiyle seçilen öğrenciler ile farklı zamanlarda odak (fokus) grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir.

Veri Analizi: Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ve derinlemesine bilgi edinmeyi amaçlayan odak grup görüşmeleri ile dersin, öğrenciler üzerindeki etkilerinin ve öğrencilere katkılarının somut bir şekilde analiz edilebileceği düşünülmektedir.

Bulgu: Gerçekleştirilen her iki odak grup görüşmesinde, kültürlerarası iletişim dersini alan 3. ve 4. sınıf öğrencileri ile bu dersi henüz almamış olan 1. ve 2. sınıf öğrencileri arasında sorulara yaklaşım konusunda belirli farklılıklar gözlenmiştir. Dersi almış 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin kendilerine yöneltilen sorulara kültürlerarası iletişim literatüründe yer alan kuramlardan yola çıkarak bilinçli yanıtlar verdikleri ve soruları yanıtlarken rahat ve kendilerine güvenli bir tavır sergiledikleri gözlenmiştir. Dersi henüz almamış 1. ve 2. sınıf öğrencileri ise, kendilerine yöneltilen soruları bilinçli bir şekilde kuramlara dayalı olarak değil, gözlemlerinden yola çıkarak ya da akıl yürüterek yanıtlamaya çalışmışlardır.

Kaynakça:

Mine Saran, Selin Bitirim, Kültürlerarası İletişim Dersinin Öğrenciler Üzerindeki Etkisi: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, 1 . Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya, 2013, s. 145 – 155.

Reklamlar

Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Örnek 4: Odak Grup Çalışması – Nitel Araştırma Yöntemi” üzerine bir yorum

  1. Geri bildirim: Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Örnekler) | benimhaber

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s