Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Örnek 3: İnternet Gazeteciliğinde Reklam ve İçerik Analizi

 

Medya ve İletişim Bilimlerinde

Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Örnekler

Örnek 3: İnternet Gazeteciliğinde Reklam ve İçerik Analizi

Problem sorusu: Bu çalışma, “İnternetin gazetecilik alanında etik açıdan nasıl bir etkisi vardır?” araştırma sorusuna dayanmaktadır.

Amaç: Bu çalışma, Türkiye’de en sık ziyaret edilen internet gazetelerinde kullanılan reklamların habercilik etiği açısından değerlendirilmesini amaçlanmaktadır.

Önem: Bu çalışma, reklamların kullanılma biçimleri bakımından günümüzde oldukça geniş bir okur kitlesine ulaşan Türkiye’deki internet gazetelerinin etik anlayışının ortaya konulması bakımından önemlidir.

Yöntem: Örneklem olarak seçilen internet gazeteleri incelenirken veri toplama tekniği olarak içerik analizi kullanılmıştır.

Örneklem: Çalışmada bu amaç doğrultusunda Türkiye’de en sık ziyaret edilen 50 internet sitesi içinde yer alan internet gazeteleri örneklem olarak seçilmiştir. Tüm dünyada güncel olarak internet sitelerinin ziyaret edilme sıklığını yayımlayan Alexa.com adlı siteden alınan verilere göre örnekleme dahil edilen internet gazeteleri sırasıyla2; milliyet.com.tr, hurriyet.com.tr, ensonhaber. com, haberturk.com, sabah.com.tr, internethaber.com, gazetevatan.com, haber7.com, haberler.com ve haber365.com’dur. Örneklem seçiminde böyle bir yol izlenmesinin nedeni ise internet gazetelerinde tirajın karşılığı olan erişimin yani ziyaret edilme sıklığının hem reklam verenler hem de okurlar açısından en temel kriter olmasıdır.

Veri toplama ve kapsamı: İlk olarak Mayıs ayında gazeteler üzerinde ön inceleme yapılarak, ana sayfalarında yer verilen reklam türlerinin neler olduğu saptanmıştır. Ardından 29 Temmuz 16 Ağustos tarihleri arasında tüm gazetelerin ana sayfaları ve iç sayfaları reklamların, türleri, konumları, sayıları bakımından incelenmiştir.

Hipotezler: Bu araştırma sorusu etrafında aşağıdaki hipotezler oluşturulmuştur:

H0: İnternet, sunduğu özelliklerle gazetecilik etiği üzerinde önemli değişim ortaya çıkarmamıştır.

H1: Geleneksel gazetelerde var olan etik sorunların bazıları internet gazeteciliğinde de devam etmektedir.

H1: İnternet gazetelerinde kullanılan reklamların meydana getirdiği en önemli etik sorun reklam ve haber içeriği ayrımı ortadan kaldırmasıdır.

Bulgu ve Sonuç: Çalışmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde genel olarak incelenen tüm internet gazetelerinde gerek ana sayfada ve gerekse iç sayfalarda oldukça fazla reklama yer verildiği tespit edilmiştir. Söz konusu reklamların büyük bir kısmının hareketli banner olması sunulan haber metinlerini okumayı zorlaştırmakta, okuyucunun dikkatini dağıtmaktadır. Habercilik etiği açısından değerlendirildiğinde ise ilk göze çarpan nokta bazı internet gazetelerinde reklamların bir haber gibi manşet barı içinde yerleştirilmiş olmasıdır. Bu durum okurun habere değil haber gibi gösterilen reklama yönlendirilmesine ve dolayısıyla haber ile reklam alanları arasındaki sınırların ortadan kalktığına açık bir örnektir.

Kaynakça:

Seyfi Kılıç, Türkiye’deki İnternet Gazetelerinde Reklam Kullanımı ve Etik, 1 . Uluslararası Medya Çalışmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya, 2013, s. 79 – 90.

Reklamlar

Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Örnek 3: İnternet Gazeteciliğinde Reklam ve İçerik Analizi” üzerine bir yorum

  1. Geri bildirim: Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Örnekler) | benimhaber

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s